Position statement on the song «L’odeur de l'essence» by French rapper Orelsan

On 17th November, French rapper Aurélien Cotentin – known as Orelsan –  released a song «Odour of gasoline» as part of his album ‘Civilization’. The song already has over 9 million views on YouTube and is expected to be a contender to win the World Music Awards. Orelsan repeatedly uses the word 'Mongol' pejoratively in this song. This use has roots in the pseudoscience of ethnic classification and phrenology widely used in the West in the 19th Century.

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Prise de position sur la chanson « L'odeur de l'essence » du rappeur français Orelsan

Le 17 novembre, le rappeur français Aurélien Cotentin – dit Orelsan  – a sorti une chanson «L'odeur de l'essence» dans le cadre de son album Civilisation.  La chanson compte déjà plus de 9 millions de vues sur YouTube et est pressentie pour remporter les "Prix de la musique du monde". Il utilise à plusieurs reprises le mot « Mongol » de manière péjorative dans sa chanson. Le recours dévalorisant au terme "Mongol", telle qu'il est présenté dans cette chanson, trouve ses racines dans les pseudo-sciences de la classification ethnique et de la phrénologie largement utilisée en Occident au XIXe siècle. 

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Францын реп дуучин Орелсаны “Шатахууны үнэр” дуутай холбоотой мэдэгдэл

2021оны 11сарын 17-ны өдөр Францын рэп дуучин Орелсан гэх тайзны нэртэй Орэлиен Котентин “Соёл иргэншил” нэртэй цомогтоо “Шатахууны үнэр” буюу «L’odeur de l'essence» дуугаа oруулсан нь өнөөдрийн байдлаар YouTubе-д 9 сая гаруй үзэлттэй байна. Дуучин Орелсан энэ дуундаа “Монгол” хэмээх үгийг олонтаа давтан доромж утгаар хэрэглэсэн нь 19-р зуунд тархаад байсан арьс өнгөөр ​​ялгаварлан гадуурхах үзлийн үр дагавар юм.

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Study, religious concept of kamikaze in relation to the Mongolian invasions of the Japanese islands

PhD candidate at the Institute of Religious Studies at the University of Montreal where he is currently working on the religious concept of kamikaze in relation to the Mongolian invasions of the Japanese islands. He is also interested in Mongolian Buddhism as well as paradigmatic representations of Mongolian history. He previously completed a dissertation on the history of otherness in Shinto.

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